Μια επίσκεψη στο Βυζαντινό – Χριστιανικό Μουσείο….

Προετοιμασία: Eν μέσω δημοκρατικού κλίματος και πραγμάτωσης δημιουργικού διαλόγου μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικού, προσδιορίζονται σημεία ενδιαφέροντος σχετικά με την επίσκεψη στο Βυζαντινό – Χριστιανικό Μουσείο και τη συμμετοχή στο πρόγραμμα «Από τον αρχαίο κόσμο στον βυζαντινό». Ειδικότερα διατυπώνονται ερωτήματα που ζητούν απαντήσεις:

  • ως προς τα σύμβολα της πίστης.
  • ως προς την εστία, ναοί παλιάς και νέας θρησκείας.
  • ως προς τα εργαλεία, αντικείμενα καθημερινής χρήσης.

Περιγραφή δράσης: Yπό τον επεξηγηματικό και ενθαρρυντικό λόγο της αρχαιολόγου του μουσείου, κ. Φατόλα, οι μαθητές:

  • λαμβάνουν πληροφορίες περί της ιστορίας του μουσείου.
  • μελετούν χάρτες που αναδεικνύουν την έκταση της πολυεθνικής βυζαντινής αυτοκρατορίας σε διαφορετικές χρονικές στιγμές της ιστορικής της διαδρομής.
  • παρατηρούν γλυπτά, εκθέματα από ναούς, τμήματα πολύχρωμου ψηφιδωτού δαπέδου του 5ου αι. κ.α., και παροτρύνονται να διατυπώσουν αντιστοίχως ερωτήματα.
  • αναζητούν και εντοπίζουν σύμβολα σε μαρμάρινα ανάγλυφα όπως το μονόγραμμα του Χριστού, τα γράμματα-συμβολισμοί της Αρχής και του Τέλους ….κλπ.
  • γνωρίζουν αντικείμενα όπως μυροδοχεία, χτένια, κοσμήματα ……, που εξυπηρετούν καθημερινές ανάγκες καθώς και τα υλικά κατασκευής τους και απαντούν σε ερωτήσεις της υπεύθυνης του προαναφερόμενου προγράμματος προς επίτευξη νοητών συσχετισμών με άλλες χρονικά περιόδους και κοινωνικοπολιτισμικά πλαίσια.

Επιπροσθέτως η εμπειρία των μαθητών εμπλουτίζεται με «συναντήσεις»:

  • με τον Τάσο Μαντζαβίνο μέσα από τα έργα του, με τον ορθόδοξο ενοριακό ναό, τα φορητά εικονοστάσια, τα τάματα και με το πολυφωνικό σύμπαν της βυζαντινής διακοσμητικής που εμπνέει τον συγκεκριμένο καλλιτέχνη.
  • με έργα σύγχρονης τέχνης από ανακυκλώσιμα υλικά: «Το δελφίνι», «Το πρόσωπο με το χαμόγελο», «Η Οδύσσεια»….κ.α., δημιουργοί των οποίων είναι φοιτητές της Σχολής Καλών Τεχνών (εξωτερικός χώρος μουσείου).
  • με τους κήπους του μουσείου, με τη πλούσια βλάστηση, με τα οπωροφόρα δέντρα, με τα αρωματικά φυτά που αποτελούν χώρους ανάπαυλας αλλά και ιδανικούς τόπους για συζήτηση, στοχασμό και αναστοχασμό των μαθητών σχετικά με τα σημεία ενδιαφέροντος της επίσκεψής τους υπό την προσπάθεια παρότρυνσης και καθοδήγησής τoυς από την εκπαιδευτικό.

Ως προέκταση της δράσης έπεται η οργάνωση και υλοποίηση δραστηριοτήτων εντός της σχολικής μονάδας, στη σχολική τάξη, στα πλαίσια του μαθήματος των θρησκευτικών.

Ευχαριστούμε θερμά το Βυζαντινό-Χριστιανικό Μουσείο και τους ανθρώπους του!

Όλοι εμείς του Τμήματος Β3 – 2ο Γυμνάσιο Καισαριανής.

Υπεύθυνη δράσης

Γερονίκου Βασιλική