Οδηγός κάλων πρακτικών για τη βελτίωση των σχέσεων καθηγητών-μαθητών

Προτάσεις των εκπαιδευτικών του 2ου γυμνάσιου Καισαριανής για τη βελτίωση των σχέσεων καθηγητών-μαθητών

  • Συζήτηση με τους μαθητές
  • για την βαθμολογία
  • για ζητήματα καθημερινότητας και θέματα που απασχολούν τους μαθητές
  • για θέματα συμπεριφοράς και δυσλειτουργικής συμπεριφοράς μαθητών 
  • για θέματα μαθησιακών δυσκολιών και υποστήριξη σε αυτά
  • για τους στόχους και την εστίαση στην απόκτηση γνώσεων
  •  συμμετοχή σε προγράμματα περιβαλλοντικά και ευρωπαϊκά (Εrasmus)
  • χωρισμός των μαθητών  σε ομάδες με δραστηριότητες που βοηθούν την συνεργασία μεταξύ μαθητών.
  • δημοκρατικό κλίμα στην τάξη με καθορισμός κανόνων.
  • έμφαση στις θετικές ενέργειες παρά στα λάθη
  • ένταξη προσωπικών επιλογών στην διδασκαλία (π.χ. μουσικές επιλογές)
  • αξιοποίηση οπτικοακουστικών μέσων και χρήση των ΤΠΕ στην τάξη
  • η συμμετοχή μου (του καθηγητή) σε εξωσχολικές δραστηριότητες και επισκέψεις
  • πειράματα στο μάθημα (μάθημα φυσικής)
  • αλληλοδιδακτική
  • χρήση σχεδιαγραμμάτων σε μαθήματα που απαιτούσαν «παπαγαλία»
  • ατομική διδασκαλία ώστε να καλυφθούν κενά
  • επιβράβευση και ενθάρρυνση των μαθητών
  • επικοινωνία με τους γονείς
  • δραστηριότητες για την σύνδεση της θεωρίας με την πράξη
  • δραματοποίηση κειμένων
  • εφαρμογή της διαφοροποιημένης διδασκαλίας (διαφορετικές ασκήσεις, δραστηριότητες για διαφορετικές ομάδες μαθητών στο ίδιο γνωστικό αντικείμενο) Προσαρμογή της ύλης στις ικανότητες των μαθητών 
  • αναρτήσεις οπτικοακουστικού υλικού, γλωσσάριου και  online ασκήσεων  στην  e-class για επανάληψη και εμπέδωση της ύλης για όλα τα μαθήματα 
  • εναλλακτικοί τρόποι αξιολόγησης (εργασίες και προφορικές παρουσιάσεις)
  • αναστραμμένη τάξη
  • επιλογή κειμένων που λειτουργούν θετικά για συζήτηση και τους προβληματισμούς των μαθητών
  • ασκήσεις δημιουργικής γραφής
  • παιχνίδια 
  • κατασκευές
  • ζωγραφιές
  • δημιουργία video για την αρχαία ελληνική γραμματική
  • υπομονή
  • Εκδρομές
  • Projects
  • Δραστηριότητες πέρα από τα γνωστικά αντικείμενα μετά και έξω από το σχολείο
  • Θεατρικό εργαστήρι,  θεατρικό παιχνίδι και θεατρικές ομάδες 
  • Σατιρικά σκετς για την σχολική ζωή
  • Θεατρικό εργαστήρι στο μάθημα της Ελένης του Ευριπίδη (εκτός ωρολογίου προγράμματος)
  • Συμμετοχή μαθητών σε ενημερωτικές συναντήσεις
  • Πεζοπορία στον Υμηττό
  • Συμμετοχή των μαθητών σε αθλητικά γεγονότα της πόλης (Μαραθώνιος)
  • Μαθητικοί αγώνες
  • Εφαρμογή Quizzlet
  • Σταυρόλεξα
  • Quiz σε ομάδες
  • Αξιοποίηση της τέχνης, δράσεις που σχετίζονται με την καλλιτεχνική έκφραση των μαθητών
  • Χορωδία
  • Παρακολούθηση συναυλιών
  • Παρακολούθηση κινηματογραφικών ταινιών και συζήτηση, κινηματογραφική λέσχη
  • Δημιουργία μαθητικών ομάδων δράσεις (π.χ. καταπολέμηση της ενδοσχολικής βίας)
  • Καθοδήγηση από ψυχολόγους
  • Εθελοντικές δράσεις
  • Γιορτές ποίησης, εκδηλώσεις για την ελληνική γλώσσα
  • Υιοθέτηση κοινής γραμμής από όλους τους συναδέλφους του συλλόγου διδασκόντων.
  • Μάθημα στο άλσος
  • Παρουσία των καθηγητών σε εκδηλώσεις (π.χ. χοροί) των μαθητών
  • Όλες οι καλές πρακτικές βοηθούν στην βελτίωση των σχέσεων, πρέπει να στρηρίζονται όμως στα ενδιaφέροντα των μαθητών, να προτείνονται από τους ίδιους τους μαθητές.